És important que tinguem en compte quin nivell de parla volem assolir, no cap dubte que a una persona que es presenta a una prova inicial i bàsica (A), no se li exigirà el mateix que a una que es presente a un nivell avançat (C).
Per això vos aconsellem que analitzeu la rúbrica que es publica en la pàgina de la JQCV pel que fa al nivell que voleu presentar-vos, per exemple en la del C1:
L’elaboració del discurs, és a dir,
l'acompliment del propòsit comunicatiu encomanat en la tasca. L'estructura del
discurs (adequació, coherència i cohesió) ha de ser sòlida, ha de produir un
discurs clar i ben estructurat, ajusta el missatge i la forma de comunicar-lo a
la situació i al destinatari, i la informació de la tasca i el tema hauran
d’estar presents en la construcció del discurs, argumenta els posicionaments
que manifesta i en la interacció demostra solvència i comprensió de la
informació facilitada a l’exercici (fins a 12 punts).
El contingut lingüístic del discurs, on
avaluem la precisió, en les opinions i afirmacions, el repertori lèxic, la utilització
de la llengua amb flexibilitat i eficàcia, l’ús d’expressions idiomàtiques, la
fluïdesa i l’espontaneïtat amb què empra el codi i l’ús de la parla com a
element de riquesa lingüística, amb l’entonació com a element d’expressió i
transmissió de matisos (fins a 10 punts).
El control de la norma, que avalua la correcció en
l’ús del codi en una situació formal de llengua en els àmbits lèxic,
morfosintàctic, gramatical i fonètic, amb errors escassos o poc significatius.
De tota manera, no s’exigeix un domini professional de la normativa, ni control
i coneixement de cap aspecte controvertit de la llengua (fins a 8 punts).
I després establix una baremació, dividida en cinc apartats, que van del molt bo al molt baix.
Cal considerar que si bé el control de la norma és necessari, solament aquest control no és suficient per aprovar, el 60% de la prova exigix traure el 100% en el contingut lingüístic i en el control de la norma. Però hem de ser conscients que si l'elaboració del discurs no és bona, les altres dos tampoc ho seran. Perquè un discurs poc elaborat, dispers i amb vacil·lacions, comporta que es perda fluïdesa i les entonacions no siguen les adients.
Per a començar vos recomanem que les pràctiques de comprensió escrita, on tindreu ja feta una estructura del discurs, les convertiu en pràctiques de parla, sobretot pel que fa al monòleg. Tant en una com en altra són importants els connectors i fer ús tant de locucions com de recursos que enriquixen la comunicació com pot ser la ironia, el joc de paraules o el sarcasme.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada